קבוצת יונילינק מערכות תוכנה ותשתית – מסייעת ללקוחותיה להפחית עלויות / טל בן-ברוך

קבוצת יונילינק מתמחה במציאת פתרונות מקצועיים, המאפשרים לארגון להפחית בהוצאות התפעוליות בתחום ניהול התשתיות והשרתים ובדיקות תוכנה. קבוצת יונילינק הוקמה ב- 1997 ומעסיקה כיום כ- 200 עובדים, הכוללים אנשי פיתוח, מהנדסי מערכות ותוכניתנים, במגוון רחב של פלטפורמות, win\unix\linux\mf, מומחי בדיקות, מנתחי מערכות, מומחי system, ארכיטקטים ומומחי הדרכה והטמעה. שוחחנו עם דרור שקד, סמנכ"ל הקבוצה, על הוזלת עלויות בזמן מיתון, על ידי מעבר לשימוש במערכות מבוססות קוד פתוח ובאמצעות פנייה למגזרים ייחודיים, ועל ההזדמנויות הקיימות דווקא בתקופה זו.

על החברה:
קבוצת יונילינק הוקמה לפני 12 שנים ועמה נמנות מספר חברות, כאשר הבולטת ביניהן היא חברת opal systems המתמחה בכל תחומי היישום וההסבות ללינוקס והרצת קוד פתוח ואפליקציות מסחריות בסביבות שונות ו- clusters hpc. קבוצת יונילינק מהווה גם ספק וותיק של כ"א בתחום של מיקור חוץ לארגונים רבים בכל תחומי טכנולוגיות המידע. המטה המרכזי של הקבוצה נמצא באזור רמת גן, אך הפעילות שלנו מתקיימת בכל הארץ ובקרב ארגונים גדולים ומובילים מתחומים רבים, כגון עתירי ידע והייטק, פיננסים, תקשורת, תעשייה ביטחונית ועוד.

אילו פתרונות חברת יונילינק מציעה ללקוחותיה?
מאז הוקמה החברה על ידי גאווין כהן, המנהל כיום את הקבוצה, יונילינק פועלת במספר ערוצים, כגון בתחומי מיקור חוץ וכוח אדם מקצועי, שירותי סיסטם וכן בתחום בדיקות תוכנה. בתקופה זו פיתחנו מספר מודלים המאפשרים ללקוחות הפחתת עלויות תפעוליות, מבלי לגרוע באיכויות ואף לשפר אותן. למשל פרויקט "תכלית", אשר במסגרתו אנו מקימים קבוצות וצוותי בדיקות באתר הלקוח, בהם אנו משלבים כ"א אלטרנטיבי ממגזרים שונים, המאפשר ללקוחותינו שיפור משמעותי ביחס עלות-תועלת, המאפשר חיסכון רב.

דרור שקד, סמנכ"ל קבוצת יונילינק
דרור שקד, סמנכ"ל קבוצת יונילינק

מהו פרויקט "תכלית" ואיך התהליך מתבצע בפועל?
פרויקט "תכלית" מתמקד בתחום הבדיקות. הוא אחד הפרויקטים הצומחים אצלנו. אנחנו מאתרים עובדים, כגון בוגרי מגמות מחשוב ותוכנה והנדסאים, לרבות מהמגזר החרדי ולאחר תהליך מיון הם עוברים הכשרה מקצועית ייעודית בבדיקות תוכנה הממומנת על ידינו, תוך מיקוד בנושאים העונים לצרכי הלקוח ובהתאמה למתודולוגיה הנדרשת בפרויקט. תכנית ההכשרה נבנית בהתאמה לדרישות הלקוח ומבוצעת על ידי מדריכים מוסמכים לתחום. כיום נבחנים מגזרים נוספים לשילוב בתחום זה, תוך יצירת שיתופי פעולה עם גורמי המסחר והתעשייה בארץ ואנו צופים את המשך הביקוש בתחום זה.

מאין הגיע הרעיון לפנות דווקא למגזרים האלה?
ברמה העקרונית, הרעיון הזה אינו חדש בארץ ונבע בראשיתו מהצורך בהוזלת עלויות בדיקות התוכנה במסגרת חבילות עבודה ושירותים מנוהלים. אלא שקבוצת יונילינק השכילה לקחת את התהליך הזה צעד קדימה, בכך שהיא מקנה ללקוחותיה מגוון רחב יותר וגמיש יותר של אפשרויות לביצוע הבדיקות, שמוזילות בצורה מובהקת יותר את העלויות. כמו כן, אנו מציעים ללקוחותינו אופציה לשלב את תחום הסיסטם והתשתיות בתהליכי הבדיקות. זה מתאפשר כמובן בזכות ניסיונה של החברה בתחום וכן בתחום התשתיות, וההוזלה יכולה להתבטא בסדרי גודל של עד 50%. בנוסף, אנו רואים בכך עשייה ערכית המאפשרת, גם בתקופה של מיתון, שילוב של מגזרים שונים –
להשתלבות במעגל העבודה והתמקצעות בתחום.

יש לכם פתרונות נוספים להפחתת עלויות?
בהחלט. אנחנו מספקים ייעוץ טכנולוגי ללקוחות להפחתת עלויות הרישוי עבור בסיסי נתונים, מערכות הפעלה ותשתיות והפחתת ה- tco במחשוב. הסבות למערכות מבוססות קוד פתוח ולינוקס, קונסולידציה ווירטואליזציה מאפשרות כיום לכל ארגון הפחתת עלויות של 40%-70%, תוך שמירה על עצמאות הארגון ללא תלות בספקים ויצרנים ותוך קבלת תמיכה מקצועית רציפה, על ידי יצרנים רשמיים בתחום הקוד הפתוח.

כחברה הפועלת גם בתחום מיקור חוץ של כוח אדם, אילו שינויים אתם רואים בשוק בתקופת המיתון?
תקופת המיתון מתאפיינת במספר רבדים, אך הבולט שביניהם מתאפיין בקיצוץ עלויות והתוצאה הכאובה ביותר מתבטאת, כפי שכולנו יודעים, בקיצוץ של פרויקטים, עלויות התפעול והוצאות השכר. יחד עם זאת, רוב החברות משנות את המיקוד שלהן ואת סדרי העדיפות שלהן בפרויקטים השונים וזה תהליך שדווקא מוביל לגיוס, אם כי מצומצם יותר ושכירת שירותים מנוהלים של חבילות עבודה מחברות חיצוניות.
סממן נוסף למיתון הוא התארכות משך זמן תהליך הקליטה, הנובע הן מהעובדה שחברות פועלות בתנאי חוסר וודאות והן מהעובדה שישנו היצע גדול ואיכותי של מועמדים לכל משרה. חשוב לציין שבמגזרים מסוימים אשר אינם תלויים באופן מובהק במשקיעים ובורסות, כגון חברות ביטחוניות או ממשלתיות, ישנם ביקושים לעובדים מאחר ופרויקטים רבים ממשיכים להתפתח על אף הצמצומים והקיצוצים במגזר העסקי.

לאילו משרות קיים כיום ביקוש?
לא ניתן להצביע על תחום אחד מרכזי אליו יש ביקוש ממוקד, מאחר וישנן סביבות פיתוח רבות בחברות ובגופי פיתוח רבים ומגוונים ממגזרים שונים. ככל שניתן למקד, הדרישות הבולטות כיום נוגעות למגוון תחומים, כגון תחום הבדיקות, תוכניתנים ואנשי פיתוח מערכות המבוססות קוד פתוח, מנתחי מערכות, מהנדסי מערכת ואינטגרציה ותוכניתני real time. מצד חלק מלקוחותינו אנו מקבלים דרישות מקצועיות הכוללות מספר תחומי התמחות וניסיון מקצועי, אשר מאפשר לחברה קליטת עובד רב תחומי ומנוסה, המסוגל לפעול במספר תחומים בו בזמן וזאת במקום לקחת מספר עובדים. אני מציע לעובדים אשר אינם נמנים במעגל העבודה בתקופה זו, לנצל את הזמן הזה ולהרחיב את תחומי הידע שלהם.

מה הם תהליכי המיון אותם עוברים המועמדים שלכם?
תהליך איתור המועמדים והמיון נעשה במחלקת גיוס מקצועית המנוהלת על ידי נטע קליינמן וישנם מספר תהליכים מרכזיים אשר משלימים זה את זה לכדי תהליך איכותי אחד. השלב הראשון מתמקד בהבנת צרכי הלקוח או הפרויקט ורק לאחר מכן נעשה תהליך של מיון קורות החיים ואיתור המועמדים שיכולים להיות רלוונטיים לדרישות המקצועיות של המנהל המקצועי. לאחר מכן נעשית שיחה עם המועמדים וזימונם לראיונות אישי ומקצועי. זהו שלב בו המועמדים עוברים ראיון בעל אופי אינפורמטיבי, אימות נתונים ובדיקות ממליצים ולאחריו מתקיים ראיון עבודה אישי המתמקד בעיקר במיומנויות האישיות של המועמד ובמידת יכולתו להתאים לתפקיד אליו הוא מועמד. חלק מהתפקידים דורשים אישורים מיוחדים כגון סיווג ביטחוני וחלקם מצריך הרחבת תהליך המיון על ידי הפעלת הערכה ו/או מבחנים מקצועיים.
עוד בהקשר זה, אנו רואים עליה בקליטת עובדים בשיטת "חבר מביא חבר" ואנו מאמינים שעובד אשר ממליץ לחבר, מכיר טוב יותר את צורכי הארגון ויכול למקד את בחירת העובד בצורה אפקטיבית יותר. כאשר עובד יונילינק ממליץ לחברים להצטרף אלינו – אני רואה בכך הצהרת אמון והרגשה של שותפות מקצועית מצד העובדים.

איך מתבצע תהליך הקליטה?
מרגע שהתקבלה החלטה ונעשית ההתקשרות עם העובד, מתחיל תהליך של למידה ותיאום ציפיות עם העובד והכרת סביבת העבודה והצוות בה הוא יעבוד. נעשה תהליך לחידוד הנושאים המקצועיים ותכולת התפקיד וכן להכרת התהליכים באותו הפרויקט או הצוות. כל התהליך הזה מלווה על ידי נציגי מחלקת משאבי אנוש והעובד מקבל את כל התנאים הדרושים לו לעבודתו.

רוב העובדים שלכם מוצבים אצל הלקוחות. איך אתם משמרים אותם?
יש לנו צוות משאבי אנוש ושימור עובדים מהטובים בארץ, השומר על קשר רציף עם כל העובדים בהיבטים השונים של רווחה ושל שימור מקצועי. מנהלת משאבי האנוש היא דיקלה בן ארי ועובדי יונילינק נהנים בד"כ מתנאים טובים ומעל הכול – מצויידים בגאווה מקצועית. העובדים הם הנכס החשוב ביותר לנו! לכל עובד יש כתובת מקצועית אליה הוא יכול לפנות ולקבל "מנטורינג" מקצועי. בנוסף, אנו רואים ערך מוסף עבור לקוחותינו אשר נהנים מכ"א מצוין, אשר מרגיש שיש לו "גב" אישי ומקצועי. הגישה שלנו לשימור מקצועי ואישי של עובדים מהווה, כך אני מאמין, "זריקת חיסון" ובעיקר בתקופה של מיתון ההשקעה בעובדים היא קריטית וחשובה, מאחר וכשהמיתון יחלוף ויהיה היצע גדול יותר של משרות וחלופות – זה יאפשר לעובדינו לפתח נאמנות ואמון כלפינו לאורך זמן.

כיצד אתם רואים את השנה הקרובה?
השנה הקרובה מאופיינת באיתור חכם של הזדמנויות שקיימות בשוק ויש כאלו. רינת כהן, מנהלת הפיתוח העסקי של קבוצת יונילינק, מובילה קו ברור המאפשר לנו, על אף התקופה בה אנו מדברים, לזהות בכל זאת הזדמנויות חדשות בשוק. לשם המחשה, אני רואה זאת כעבודה בשתי רמות אסטרטגיות שונות אך משלימות, אשר מזכירות לי מיקרוסקופ וטלסקופ. ברמת המיקרוסקופ, אנחנו צריכים ללמוד יותר ולעומק את צרכי לקוחותינו ולהיות כל הזמן קשובים בשטח ולפתח את הקשר האישי והיום יומי. ברמת הטלסקופ, אנחנו דווקא רואים את ההשקעה לטווח ארוך, הן בעובדים והן בלקוחות לטווח ארוך וכן בזיהוי מוקדם ככל האפשר של מגמות השוק.

מה מייחד את חברת יונילינק מחברות אחרות הפועלות בשוק שלכם?
אנחנו פועלים בשוק דינמי ותחרותי, אשר מוצא עצמו מתמודד עם האטה וקיצוצים מצד ארגונים רבים. הנהלת יונילינק פועלת במסגרת מטה יעיל הכולל בעלי תפקידים מנוסים ומקצועיים והיא ממוקדת מאד בזיהוי הצרכים המשתנים של הלקוחות וביכולתה לתת מענה מהיר ואיכותי. למשל המודלים להפחתת עלויות בתחום הבדיקות או בהסבות טכנולוגיות לקוד הפתוח – הם מענה ישיר לצורך שקיים. היכולת שלנו להתנהל ביעילות בשוק משתנה המתנהג בחוסר וודאות, מאפשרת לנו להגיב מהר ולתת פתרונות ביחס-עלות תועלת טוב יותר.

כמי שבא מתחום של מדעי ההתנהגות וניהול, כיצד נושא זה בא לידי ביטוי מול לקוחות ועובדים?
הנושא המרכזי שאני רואה בהקשר זה קשור לבניית יחסי אמון ארוכי טווח ויצירת שיח שיתופי אמיתי עם הלקוחות והעובדים. הבסיס לכך קשור ליכולותינו כמנהלים לנהל את הממשק הבין אישי מול לקוחות, ספקים ועובדים, בצורה אפקטיבית יותר וליישם זאת בתקופות של משבר. זהו נושא שאינו נלמד במסגרות הלימודים הפורמאלית ובאוניברסיטאות ולכן אני פוגש לא מעט מנהלים שמבזבזים אחוז גבוה מזמנם בהתמודדות עם אי הבנות וקונפליקטים ובניסיון לפתור בעיות. השאיפה שלי היא שעובדים רבים ככל האפשר ייחשפו לכלים פרקטיים וגישות אשר אפשרו לנו כספק שירותים, לפעול טוב יותר עם לקוחותינו ודווקא בתקופה של הידוק חגורות – למצוא פעילות משותפת ולבסס טוב יותר יחסים ארוכי טווח, המבוססים על אמון וצרכים משותפים.

מהו החזון של יונילינק?
החזון של קבוצת יונילינק מושתת על ידי מתן ערך! אני מאמין שמתן ערך אמיתי ללקוחותינו מאפשר להם לעמוד ביעדים העסקיים שלהם ולממש החזון שלהם. כמו כן, מתן ערך לעובדינו יאפשר התפתחות מקצועית לצידה של הגשמה ומשמעות אישית. כאשר אני מדבר על הגברת ערך, אני מדבר על מגוון רחב של ערכים, כגון ערכים פיננסיים, ערכים של שירות, ערכים של זמן תגובה וכדומה. היכולת שלנו לענות על צרכי הלקוחות באופן כזה שיגביר אצלם את הערכים הרצויים להם, יוביל בהכרח להגברת הערך שלנו.

לכתבה באנגלית

תן למשרות שלנו לחפש אותך - חינם!